Dlaczego się nie wysypiamy?

Niewyspanie jest powszechną dolegliwością współczesnych ludzi. Problemy z zasypianiem, zbyt płytki sen, wielokrotne wybudzenia w ciągu nocy, wszystko to skutkuje zmęczeniem rano i brakiem energii.

Przyczyny problemów ze snem

Bezsenność jest plagą naszych czasów, cierpi na nią coraz więcej ludzi. W dzisiejszych czasach problemy ze snem nie są już domeną ludzi starszych ani chorych. Na bezsenność lub niewyspanie cierpi coraz więcej młodych osób.
Wielu naukowców twierdzi, że odpowiedź na pytanie dlaczego się nie wysypiamy leży w naszym mózgu. Jest on cały czas bombardowany ogromną ilością bodźców, które nie pozwalają mu nigdy się naprawdę wyciszyć i odpocząć. Z tego też powodu nie możemy, lub przychodzi nam z wielkim trudem wprowadzenie organizmu w stan prawdziwej relaksacji i zapadnięcie w fazę snu REM. Rozpraszają nas hałasy, źródła światłą a przede wszystkim monitory telefonów, laptopów, czytników i telewizorów.
Emitują one światło podobne do dziennego i wprowadzają nasz mózg w błąd – zmuszając do ciągłego czuwania.

Najczęstsze przyczyny bezsenności to:

  1. Stres – w większości przypadków to on odpowiada, za większość problemów z bezsennością. Pobudzony organizm nie potrafi się wyciszyć i nie pozawala zasnąć, nadmiar kortyzolu czyli hormonu stresu dodatkowo pogarsza sprawę.
  2. Ból/choroby – niestety bezsenność jest też objawem wielu poważniejszych schorzeń, dlatego dłuższych problemów ze snem nie należy bagatelizować i skonsultować się z lekarzem.
  3. Używki czyli alkohol, papierosy ale też napoje z kofeiną jak kawa, cola czy mocna herbata, spożywane przed snem utrudniają zaśnięcie.
  4. Brak ruchu lub odwrotnie jego nadmiar tuż przed snem mogą powodować duże problemy z zaśnięciem.
  5. Zmiany hormonalne – mogą być przyczyną bezsenności, konieczna jest wtedy konsultacja z lekarzem.
  6. Zła higiena snu – czasem sami pogarszamy swoje życie przez lekceważenie własnego organizmu. Przed snem warto przewietrzyć pomieszczenie, zadbać aby pościel była świeża i dobrej jakości, to znaczy oddychająca i przewiewna. Przed snem warto zjeść lekki posiłek. Zadbać o odpowiednia temperaturę w sypialni: to znaczy nie zbyt wysoką ale tez nie zbyt zimną. Wyciszyć wszystkie zbędne bodźce czyli wyłączyć telefon, telewizor a nawet lampki czuwania na sprzętach elektronicznych.
  7. Zaburzenia rytmu około dobowego – najczęściej cierpią na to pracownicy zmianowi. Przedłużenie doby za pomocą sztucznego oświetlenia sprawiło, że nasz wewnętrzny zegar biologiczny zostaje rozregulowany.

Wszystkie te czynniki mają duże znaczenie dla naszego komfortu snu a co za tym idzie na nasz samopoczucie następnego dnia. Na część z nich, jak na przykład pracę zmianową czy choroby, nie zawsze możemy coś poradzić, jednak dużą część czynników zaburzających proces snu, możemy ograniczyć a nawet wyeliminować. Z pewnością ograniczenie czynników zaburzających proces snu, będzie miała ogromne znaczenie dla komfortu naszego życia bo tylko organizm wyspany może funkcjonować na pełnych obrotach i w całości wykorzystywać swoje możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress