Dieta Paleo – czy warto ją wprowadzić do swojego życia?

Moda na zastosowanie się do diety paleo – tak jak wiele innych rzeczy – przyszła do nas zza granicy. Największe światowe piosenkarki oraz aktorki rozreklamowały ją jako dietę, dzięki której zachowamy szczupłą sylwetkę, oraz radość ducha. Przybliżmy to, jak wygląda dieta Paleo i czy jest faktycznie aż tak korzystna dla naszego organizmu.

Dieta paleolityczna

Na pewno wiele z was zastanawia się co to jest w ogóle dieta Paleo (zwana także jako dieta jaskiniowca). Nazwa tej diety wzięła się od epoki paleolitu, której to nasi przodkowie odżywiali się jedynie tym, co upolowali i znaleźli w lesie. Jest to dieta oparta na jadłospisie myśliwych-zbieraczy brzmi intrygująco prawda? Głównym założeniem tej diety jest wyeliminowanie żywności przetworzonej. Wybieramy produkty świeże, sami przyrządzamy posiłki i nie zostawiamy ich „na później”.

Zatem przedstawmy podstawowe zasady diety paleo:

  • zrezygnowanie z żywności „gotowej do spożycia” po odgrzaniu
  • wyeliminowanie cukru rafinowanego
  • wyeliminowanie produktów zbożowych
  • wyeliminowanie nabiału
  • spożywanie dużej ilości warzyw i owoców
  • spożywanie jednej trzeciej białek
  • spożywanie trzech posiłków dziennie
  • jedzenie do syta
  • ominięcie jednego posiłku raz w tygodniu
  • intensywne, ale krótkie ćwiczenia

Co jeść na diecie Paleo?

Wbrew pozorom, na diecie jaskiniowców mamy szeroki wybór spośród żywności niezakazanej, są to między innymi:

  • zdrowe tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, olej lniany, olej kokosowy
  • owoce najlepiej te lokalne
  • warzywa takie jak kapusta, sałata, jarmuż, szpinak, brokuły, kalafior, brukselka, buraki, pomidory, cebula, bataty, marchewki, pietruszki, ogórki, cukinia, oliwki, awokado
  • orzechy i pestki
  • zioła i przyprawy
  • w małych ilościach miód, kawa, herbata, kakao

Dieta paleo jadłospis na tydzień

Jeśli chcielibyście zacząć swoją przygodę z dietą Paleo, przygotowaliśmy dla was menu na cały tydzień. Sprawdź sama, czy ta dieta przypadnie Ci do gustu. Zapraszamy!

Dzień Śniadanie II śniadanie obiad
Dzień I Wędzony łosoś, seler naciowy i kawa mielona Sałatka z zielonej sałaty, selera naciowego, czerwonej kapusty, czerwonej cebuli, tuńczyka i awokado Stek grillowany z czerwoną papryką i warzywami
Dzień II Pierś z kurczaka, plastry awokado i jabłka, kilka winogron Koktajl z krewetek, awokado, seler i odrobina oliwy Grillowany łosoś, czerwona papryka, seler, awokado, chili i surówka z kapusty
Dzień III Jajecznica z odrobiną boczku i awokado Surówka z czerwonej kapusty z selerem naciowym i tuńczykiem Racuchy z dyni z koktajlem pomarańczowym
Dzień IV Naleśniki białkowo bananowe Sałatka z pomidorkami koktajlowymi, cebulą i odrobiną schabu Makaron ryżowy z mięsem mielonym z indyka w sosie pomidorowym
Dzień V omlet ze szpinakiem Duszona cukinia z pomidorami Zupa rybna
Dzień VI Kanapki z chlebem bezglutenowym z szynką i pomidorami Zupa z pieczonej papryki i bakłażana tatar
Dzień VII Sałatka z jarmużem i łososiem Placuszki z cukinii Warzywa w cieście

Do naszych przykładowych dań można oczywiście dodać różne dodatki wedle własnego uznania i modyfikować je. Dodatkowo warto jako przekąski jeść dużo owoców i włączać je do naszej diety.

Dieta Paleo – książki

Dla wszystkich którzy chcą wiedzieć więcej na temat Diety Paleo możemy polecić książki na ten temat. Na pewno można zacząć od przeglądnięcia 3 najpopularniejszych:

Książka

Pate Evans „Dieta Paleo”

Ksiązka - Umiarkowana dieta paleo

Leanne Ely „Umiarkowana dieta Paleo”

Dieta dla aktywnych

Loren Cordain, Joe Friel „Dieta dla aktywnych. Paleodieta”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress